Pagina's

dinsdag 16 november 2010

THE SUBURB EXPOSITIE

Op 12 november wordt om 18.00 uur de the SubUrb expositie geopend.

The SubUrb geeft kunstenaars een "shelter "in tijden van bezuinigingen.
De twee weken durende expositie is toegankelijk voor iedereen die van beeldende kunst houdt.
Buurtbewoners kunnen kennis maken met kunst door even binnen te lopen.
Het vijftal laat hun beste werk zien.
Dit werk is speciaal voor deze expositie bij elkaar gebracht.


EVEN VOORSTELLEN
Jasper Banen werkt op papier en doek. 
Zijn uiteenlopend werk laat grote veelzijdigheid in kleur, vorm en beeld zien.
Het werk van Jasper is niet bij een bepaalde stijl onder te brengen. Daardoor heeft het een eigen positie binnen de hedendaagse schilderkunst.
Het werk is soms krachtig van lijn en kleur, maar laat ook ruimte voor detail.
Een goede mix van abstract, modern en figuratief.
Jasper noemt het zelf Modern figuratief.

Rick Goudsmit
Mijn werk dat voorheen plat en glossy was en opgebouwd werd uit kopieën van stills uit soap afleveringen, het platte van het allerdaagse vertegenwoordigend, begint zich te ontrekken aan het platte en de oppervlakte begint naar voren te kruipen. Er komt diepte in en de onderwerpen zijn niet meer zo plat en kunstmatig. Echt en authentiek wordt nog eens benadrukt doordat de gebruikte materialen

“tastbaar” zijn. Het ”einde van de geschiedenis” (Fukyama) is voorbij en we willen ook niet meer deel uitmaken van een ”simularcum” (Beaudrillard). Kopie van kopie is uit en de geschiedenis dendert voort als nooit tevoren.

“Echte” mensen en “echte”landschappen bevolken mijn schilderijen. Alleen klopt er iets niet, er is nog steeds iets niet “in de haak”. De watervallen ogen vreemd, de mensen w.o. reuzinnen, zijn in zichzelf gekeerd of verdwaasd. Of ze kijken je aan op een vreemde manier met doorzichtige oogbollen die het ware verhaal niet willen tonen. Ze zijn naakt of vreemd uitgedost alsof ze deelnemen aan de uitvoering van een theaterstuk of opera. Hysterie hangt in de lucht die zelf ook eigenaardige kleuren vertoont. Glitter en glamour kunnen niet verhullen dat er verwarring is, onzekerheid en weinig vertrouwen in een onzekere toekomst.

Sculpture painting in een stijl van Barococco

Met het modelleren van de gebruikte materialen probeer ik een zeker niveau van “echtheid” te bereiken. Ik heb het hier niet over realisme maar over een zoektocht naar manieren om een schilderij “echt te laten zijn”, bijna alsof het een ziel heeft.
Glanzend en mat, glinsterend en dof, ruw en vlak, realistisch en abstract. Alle middelen worden ingezet om het doel te bereiken. Onderbouwd of impulsief, kunstzinnig of kitsch het maakt niet uit op wat voor manier als het resultaat maar zodanig is dat de beschouwer het werk ervaart als authentiek en oprecht in zijn soort.

Ik heb het gevoel dat ik meer bezig ben met een onderzoek, dat ik in een proces zit dan dat ik een oeuvre aan het opbouwen ben. Het oeuvre bestaat uit de “practicum proeven “die gedaan moeten worden om verder te komen in het onderzoek. Je kunt hier dus uit concluderen dat mijn kunstwerken experimenten zijn en als zodanig beschouwd moeten worden. Zonder deze experimenten is er geen vooruitgang.

Riette Wanders
Riette Wanders is van oorsprong mode/ sieradenontwerper en illustrator. In de jaren 90 was zij verantwoordelijk voor de inrichting van diverse clubs en clubnights in Amsterdam.De doeken en objecten die zij in die periode maakte vormen de basis voor haar autonome werk,dat voornamelijk bestaat uit een collectie beelden en tekeningen.


Bij haar beelden staat het gebruik van textiel in een monumentale context cen- traal. Het zijn voornamelijk dierfiguren met een ongebruikelijke “huid”van bijvoorbeeld legertentdoek of legerdekens, al dan niet bewerkt met epoxyhars of vormpolymeer.

Wanders is geboeid door de trucages, vermommingen en evolutionaire aanpas- singen van dieren. Minstens zo interessant vindt zij de behoefte van mensen om hun gevoelens op dieren te projecteren en speelt daarop in door de beelden van menselijke houdingen te voorzien.
Er is sprake van een constante kruis- bestuiving tussen de beelden en de teke- ningen. De tekeningen (houtskool op papier) ontstaan uit een soort “ecriture automatique”. Gestimuleerd door muziek, foto’s en krantenknipsels mengt Wanders persoonlijke, sociale en culturele elementen in een brede stroom van associaties. Hieruit doemt een geheel eigen en broeierige wereld op die in krachtige lijnen wordt neergezet. Het werk staat bol van tegenstellingen en tegengestelde energieën
Ruimtelijkheid wordt teniet gedaan door twee-dimensionale elementen, zorgvuldig getekende beelden krijgen een geweld- dadige tweede behandeling, materiaal staat haaks op de vorm. Isolatie, delirium, erotiek maar ook zelfspot en ironie zijn terug- kerende thema's.
Wanders is als docent verbonden aan Artez Arnhem en de Gerrit Rietveld

John Cees Smit
Tot nu organiseer ik in mijn schilderijen de schilderachtige ruimte. Ik put niet uit en refereer niet naar de alledaagse werkelijkheid. Nu en dan laat ik wel figuratieve elementen opduiken, die nooit onderwerp zijn, maar deel uitmaken van mijn space scapes.


Ik werk in mijn schilderijen wisselend met olieverven, tempera, acrylsoorten, lakken, pigmenten, slime, houtskool, karton, plastic, stift, kit en tapijtlijm op linnen en canvas.

Remco Mooyekind

Remco werkt met name figuratief.
Remco geniet van de keliene dingen, maar zijn aandacht gaat ook uit naar "het ritme" van de gewone dagelijkse voorwerpen en gebruiksartikelen.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten